Főmenü
Kezdőlap
Hírek
Nyitvatartás, elérhetőségek
Áraink
Szolgáltatásaink
Állandó programok
Galéria
Weblinkek
Sajtószoba
Oldalaink:

 

Szaunák PDF Nyomtatás E-mail

Uszodánkban két finn-, és egy infraszaunában lazíthatnak kedves vendégeink.
A finn szaunák 6 és 10 férõhelyesek,  hõmérsékletük 90-105 C.
Az infra szauna 4 ember egyidejû fogadására alkalmas, hõmérséklete 50-60 C.
A szaunákkal szemben trópusi zuhanyok frissítik a felhevült testeket

A szaunákról képeket találhat a galériában  


Gyógyító szauna
Alig elviselhető forróság, gyöngyöző verejtékcseppek, páratlan regenerálódás. Ez a szauna. Megelőzés és gyógyítás egyszerre. Ám fontos, hogy ismerjük használatának szabályait!

A szauna története
A közhiedelemmel ellentétben a szauna, a szaunázás nem finn találmány, a közép-amerikai indiánok, maják, aztékok használták először. A törzsek papjai izzasztással gyógyították a betegeket, de a nép testedzésre is igénybe vette az agyagtéglából épített speciális fürdőt. A gőzt egy máglyán tüzesített kő hideg vízzel való leöntésével nyerték. A hőfejlesztő technikát Európában is felfedezték, és egészen a XVII. század végéig használták. A legtöbb európai országban a szaunázás virágzásának, további elterjedésének az elmarasztaló orvosi és papi vélemények vetettek véget. A kritika jogos volt, hiszen a gyógyulás, sziesztázás gyakran tivornyába, nem ritkán erőszakba torkolt. Úgy tűnik, az északi népek szexuálisan kiegyensúlyozottabbak vagy kevésbé lobbanékonyak, mint a délebbiek, mindenesetre a skandináv országokban megszakítás nélkül tovább szaunáztak az emberek. A XX. században az olimpiai mozgalom segítette a szauna újbóli elterjedését. Az 1936-os olimpián a finn sportolók az eredményes szereplés zálogának a szaunázást tartották, ezért szálláshelyükön felépíttettek egy szaunát. Az eset felkeltette az érdeklődést, orvosok kezdték vizsgálni a szaunázás hatásait, s a pozitív eredmények nyomán a szauna ismét meghódította Európát.

A szauna nem gőzfürdő
A szauna a gőzfürdőhöz hasonlóan segíti szervezetünket a salakanyagoktól való megszabadulásban, hatékony immunerősítő és érregeneráló hatású. Élettanilag azonban sokkal többet nyújt, mint a gőzfürdőzés, ráadásul mentes a tipikus "gőzös" mellékhatásoktól. Itt forró és száraz a levegő, amelyben nem termelődnek, hanem elpusztulnak a baktériumok, vírusok. Az ember a szaunában úgy érzi magát, mintha belázasodott volna. A bőr erei kitágulnak, felülete verejtékezni kezd. De itt, mint az igazi láznál, a verejtékezéssel nem csökken testhőmérsékletünk, az erek tágultak, folyamatosan felveszik környezetük hőmérsékletét. A mesterséges lázban javulnak az anyagcsere folyamatok, fokozódik a szervezet vérellátása. (A rendszeresen szaunázók a verítékezéssel kevesebb ásványi anyagot veszítenek, mint alkalmi társaik, sóháztartásuk hozzászokik a stresszhez, s jobban szabályozza a folyamatot.) A szaunázás segít a lappangó betegségek felszínre kerülésében, legyőzésében, hiszen felerősíti a szervezet öngyógyító képességét. A szauna melege olyan számunkra, mint a hüllőknek a napsütés. Hatására életre kel szervezetünk, fokozódik belső elválasztású mirigyrendszerünk működése, valamint különböző szerveink is élénken reagálnak a hőmérséklet és páratartalom változására. A szaunában sokkal több salakanyag távozhat el bőrünkön keresztül, mint a gőzfürdőben, hiszen a száraz gőz hatékonyan izgatja verejtékmirigyeinket, jelzéseivel egyértelművé teszi a válaszreakciót. A szaunázás azonban nemcsak a gőzkamrában való tartózkodást jelenti, egészséges embereknél szorosan hozzátartozik a hideg fürdő, zuhanyozás is. A finnek télen, ha kijönnek a szaunából, meghemperegnek a hóban, majd viszszamennek a melegbe. A hőfokváltozás (akárcsak a hideg-meleg-hideg zuhanyozás) edzi a bőrünket, élénkíti testünket, szellemünket, erősíti idegrendszerünket. A melegben kitágulnak a pórusaink, könnyebben távoznak a salakanyagok, a hidegben összehúzódnak bőrünk pórusai, elzárván az utat a baktériumok és vírusok elől. Az összehúzódás és a kitágulás váltakozása megfiatalítja, rugalmassá teszi bőrünket. A szaunázás azért is más, s jobb, mint a gőzfürdőzés, mert itt különböző illóolajokat is párologtathatunk, s juttathatjuk hatóanyagaikat megnyílt pórusainkon keresztül a szervezetünkbe. Ezzel fokozhatjuk a szauna meghűléses betegségekkel szembeni gyógyhatását, a megfelelő olaj párologtatásával pedig javíthatjuk lazító, nyugtató atmoszféráját. A rendszeres szaunázással elejét vehetjük a viszsza-visszatérő légúti megbetegedéseknek, s jó kondícióban tarthatjuk magunkat. A szaunázás nem fogyaszt, hiszen a súlycsökkenést a vízveszteség okozza, de felgyorsult vérkeringésünk (szívünk a normális mennyiség 1,5-2-szeresét pumpálja) beindítja szervezetünk egészséges működését. A városi, ülő foglalkozást végző, keveset mozgó, helytelenül táplálkozó, dohányzó ember számára a szaunázás lendítő erőt adhat az életmódváltáshoz. Az életre kelő szervezet a dohányzás elhagyása után, a rendszeres szaunázás nyomán jelzi majd, hogy szüksége van a rendszeres mozgásra, sportra, kirándulásra. Az addig sokat éjszakázó, tévéző, nehezen elalvó vagy kimerülten ágyba dőlő ember a folyamat végére átalakul. Igényt érez arra, hogy szakítson rossz szokásaival, egészségtelen életmódjával.

A szaunázás technikája
A klasszikus szaunázás ruhátlanul történik, így biztosítható az egész bőrfelület zavartalan izzadása. Finnországban természetesen az ilyen szaunázások családi körben folynak, mert a házakhoz, otthonokhoz szinte mindenhol tartozik egy szauna is. Maguk alá mindig törölközőt tesznek vagy egy kis gyékényszőnyeget, s ülve vagy fekve relaxálnak kilenc-tíz percig. A kezdők az alsó lépcsőn fekszenek, itt kevésbé van meleg. Tíz percnél több időt egyszerre nem érdemes a szaunában tölteni, a kezdőknek pedig ajánlatos, ha fokozatosan emelik benntartózkodásuk idejét. Az első melegedés után egy hideg zuhanyozás erejéig elhagyják a kamrát, megtörölköznek, pihennek egy kicsit, majd ismét átadják testüket a melegnek. A gyakorlatot általában háromszor ismételik, majd a szaunát végleg elhagyván fél órát pihenéssel, aklimatizálódással töltenek. A szaunázás nem játék, a magas hőmérséklettel vigyázni kell! Epilepsziások, vese- és súlyos szívbetegek, heveny ízületi gyulladásban szenvedők nem is vehetik igénybe. Kisebb gyerekeket hatéves korig nem tanácsos szaunáztatni, de azoknak is érdemes kerülni az izzasztókamrát, akiknek rosszul működik a hőszabályozása. A gyerekek mindig az alsó lépcsőn üljenek, ott nincs annyira meleg. Érdekes fiziológiai jelenség, hogy vannak szaunázók, akik elfáradnak a kúrától, de akadnak olyanok is, akiket annyira felfrissít, hogy nem tudnak aludni. Ezért figyelni kell egyéni reakcióinkra, a szauna ránk gyakorolt hatásaira, ki kell tapasztalnunk, melyik napszakban a legjobb számunkra. A felgyorsult anyagcsere folyamatok miatt nő a szervezet oxigénszükséglete, a szaunában tartózkodó szaporábban lélegzik. Ez a pozitív, edző hatás negatív előjelűvé válik, ha teli gyomorral, étkezés után, alkohollal terhelten kezdünk szaunázni. Emiatt a napszakon kívül figyelnünk kell arra is, hogy két étkezés között látogassuk meg az izzasztókamrát. A gyerekek általában nem bírják a "hideg sokkot", ezért jobb, ha náluk nem erőltetjük a szaunázás fürdőzési részét. Érzékeny felnőtteknek is inkább langyosabb vízben tusoljanak, fokozatosan engedjék magukra a hidegebb vizet. Fontos, hogy a szaunázás végén pótoljuk a leadott vízmennyiséget, igyunk szénsavmentes ásványvizet.

Fűtőtest helyett infraszál

Az infraszaunát sokan azért szeretik, mert itt a hőmérséklet nem éri el a kilencven fokot, a gyógyhatáshoz ennek a fele is elegendő. Emiatt ez a szaunafajta jobban kíméli szívünket, mint a finn szauna. Az infravörös hőkabinban a gyógyulni vágyót a napsugárzás összetételéhez hasonló sugárzási hő éri. A láthatatlan sugarak behatolnak a bőrbe, hőenergiává alakulnak, majd a vérkeringés segítségével minden szervünkhöz eljutnak. A szakértők állítják, hogy amíg a hagyományos szaunákban az izzadással szervezetünkből víz távozik el, s csak három százalékban salakanyagok, addig az infraszauna hője húsz százalékos salakeltávolítást tesz lehetővé. Nehézfémek, tejsav, koleszterin, zsírfelesleg távoznak el a szervezetből, s csökken a testsúly. Ez a szaunafajta gyógyír lehet az allergiás panaszokra, ekcémára, vegetatív idegrendszeri labilitásra, és a visszatérő gyulladásos megbetegedésekre is.

 

Szöveg: Dadányi István
www.vitalitas.hu

 
 

© 2007 Oroszlányi Uszoda
info[kukac]oroszlanyiuszoda[pont]hu